کد مطلب:39122
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
آيا كسي كه گناه كرد مي تواند به خودش صدمه برساند؟ يا به عشق امام حسينع بدن خود را خوني كند، به غير از قمه زدن؟توضيح دهيد.
اولاً ازديدگاه قرآن كريم وتعاليم حياتبخش اسلام هرگونه صدمه زدن وبه اصطلاح اضرار به نفس منع و حرام شمرده شده است بنابراين اگر كسي مرتكب جرح ويا قتل شودبراي او مجازات متناسب با آن درنظر گرفته شده است ولي ذكر اين نكته ضرورت دارد كه به اجماع همه فقها، هيچكس حق ندارد خودش را بطور مستقل اجراي حد و مجازات نمايد خواه اين حد و مجازات مربوط به خودش باشد وخواه مربوط به شخص ديگري.1 بنابراين اجراي حدود بايد توسط ولي فقيه يا شخصي كه از طرف ايشان نيابت داشته باشد صورت گيرد. همانند آنچه كه درحال حاضر در محاكم صالحة جمهوري اسلامي رخ مي دهد، بدين معني كه رئيس قوه قضائيه از جانب ولي فقيه اجازه قضاوت دارد وقضات محترم از طرف رئيس قوه قضائيه به صورت سلسله مراتب اجازه قضاوت وصدور حكم دارند. بنابراين نه تنها خود فرد حق ندارد خودش يا ديگري را مجازات كند بلكه اشخاصي كه اجازه قضاوت نيز نداشته باشند حق مجازات ندارند.
با توجه به آنچه ذكر شد انسان حق ندارد به خودش يا ديگري جرح وارد كند هر چند اين امر با عشق به امام حسينع باشد زيرا اضرار به نفس همانطور كه گفته شد تحت هر عنواني حرام است وبسياري ازمراجع معظم تقليد نيز قمه زدن را با توجه به شرايط موجود جهاني كه همه چشمها ونگاهها بسوي جمهوري اسلامي واعمال مسلمانان ايران است آنرا مصلحت ندانسته وازآن منع كرده اند. جهت استحضار جنابعالي متن استفتاء و پاسخ حضرت آيت ا...العظمي فاضل لنكرانيدامت افاضاته (مرجع معظم تقليد حضرتعالي) در ذيل مي آيد :
س 2172 ـ آيا قمه زني جايز است؟ چنانچه دراين مورد نذري وجود داشته باشد، وظيفه چيست؟
ج : باتوجه به گرايشي كه نسبت به اسلام وتشيع بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران دراكثر نقاط جهان پيدا شده، وايران اسلامي به عنوان ام القراي جهان اسلام شناخته مي شود، واعمال ورفتار ملت ايران به عنوان الگو وبيانگر اسلام، مطرح است لازم است دررابطه با مسائل سوگواري وعزاداري سالار شهيدان حضرت اباعبدا....حسين ع به گونه اي عمل شود كه موجب گرايش بيشتر وعلاقمندي شديدتر به آن حضرت وهدف مقدس وي گردد. پيداست دراين شرايط، مسأله قمه زدن نه تنها چنين نقشي ندارد، بلكه به علت عدم قابليت پذيرش و نداشتن هيچگونه توجيه قابل فهم مخالفين، نتيجه سوء برآن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شيعيان علاقمند به مكتب امام حسينع ازآن خودداري كنند. چنانچه دراين مورد نذري وجود داشته باشد، نذر واجد الشرايط صحت وانعقاد نيست.2
(1) جهت اطلاع بيشتر مي توانيد به استفتائات وتوضيح المسائل مراجع معظم تقليد در بحث حدود و ديات و قصاص مراجعه نماييد. از جمله مرجع تقليد حضرتعالي درسؤال 1909،1910 (جامع المسائل استفاتائات) اجراي حد را منوط به اذن مجتهد شمرده اند.
(2) جامع المسائل استفاتائات از مرجع عاليقدر حضرت آيت ا...العظمي حاج شيخ محمد فاضل لنكراني،1375
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.